Waarom stijgt of daalt de prijs van cryptomunten?

Vrijwel de meeste crypto’s hebben 2 belangrijke eigenschappen; ze kunnen functioneren zonder een centraal gestuurde instantie of bedrijf en ze hebben een waarde. De waarde varieert van enkele tiende of honderdste centen tot honderden of duizenden euro’s per stuk!

Crypto & investeerders

Grote investeerders (Whales) kunnen behoorlijk wat invloed uitoefenen op cryptomunten. Als ze besluiten om te investeren in bijvoorbeeld een nieuwe altcoin of shitcoin, dan hebben ze direct een groot marktaandeel van de munt in hun eigen portfolio. Hierdoor is het mogelijk dat deze investeerders de prijs kunnen gaan manipuleren. Dit kan de volgende gevolge hebben. Want als een investeerder een groot deel van bepaalde cryptomunten heeft dan kan hij/zij de prijs bewust omhoog opdrijven en daarna weer hard laten zakken. Kleine investeerders worden hier dan de dupe van.  Maar ook als er veel wordt geïnvesteerd in een munt kan dit invloed hebben op de populariteit van de coin. De vraag zal hierdoor toenemen en als gevolg uiteraard de prijs ook.

Crypto & energie

De blockchain beveiligen kan heel veel energie kosten. Helemaal als men hiervoor het Proof of Work protocol wil gebruiken (zoals bij Bitcoin). Wist je dat; om het blockchain netwerk van de Bitcoin optimaal te laten functioneren is tegenwoordig dezelfde hoeveelheid stroom nodig als dat wat een klein land gebruikt, bizar! Dus, hoe groener en duurzamer dit allemaal kan des te beter het is voor onze toekomst en de toekomst van de aarde. Zo is er nu bijvoorbeeld de GRN token (een groene green token) die staat voor: een zo duurzaam mogelijke blockchain, beveiligd met Proof of Stake v2.

Crypto & media & influencers

De waarde van cryptomunten kan ook flink beïnvloed worden door Youtubers en de media. Er zijn tal van voorbeelden waarbij een Youtuber een bepaalde munt helemaal de hemel in prijst (om daar waarschijnlijk zelf beter van te worden). Of als er enkele negatieve berichten verschijnen in de krant of op het journaal over een bepaalde cryptomunt dan heeft dit vaak enorme gevolge voor het sentiment van het grote publiek. Veel van de invloedrijke media kanalen (TV en kranten) zijn in handen van een kleine groep machtige personen. Wanneer zij zouden willen, kunnen ze de mening van het grote publiek dus beïnvloeden met een grote stroom aan negatieve (maar ook positieve) nieuwsberichten. Daarom altijd de tip: DYOR (do your own research!)